Бакалаврська програма кафедри історії НаУКМА в питаннях і відповідях

Хто вступає на бакалаврську програму з історії?

Наші абітурієнти, а згодом студенти – це ті, хто вже в школі зрозуміли, що історія – це не нудний підручник. Це ті, хто знають, що історія – це сповнене людських оповідей, помилок і перемог, різних можливостей і досвідів минуле. Нашу програму обирають ті, хто однаково люблять історичні книжки і віртуальний світ «цивілізацій», історичні фільми і костюмовані вечірки. До нас йдуть ті, хто хочуть навчитися тонкощам дослідницької роботи з історичними джерелами будь-якого століття, а також – філігранності детектива, який полює за уже німими свідками подій і знає, як їх розговорити, щоб розкрити заколоти, розв’язати інтриги чи ж просто скласти меню ранньомодерного трактиру. Нарешті, до нас вступають ті, хто люблять пригодницькі авантюри і обожнюють відкривати і перевідкривати для себе світ. Якщо ви саме така/такий, то чому ваші документи все ще не в нас? ;)

У чому особливість історичної освіти в Могилянці?

Наша основна особливість – це середовище, створене спільно викладачами та студентами, - професійності і повної віддачі, уваги та небайдужості, захоплення історією. Ми не привчаємо студентів до зазубрювання фактів, ми навчаємо їх розуміти минуле, оперувати контекстами і добре знати доробок істориків. Ми вчимо їх уважно читати історіографічні тексти і джерела, прискіпливо їх аналізувати та інтерпретувати.Ми прищеплюємо студентам інтелектуальний азарт і сміливість. Окрім того, ми пропонуємо їм до вивчення оригінальні дисципліни, які ви не прослухаєте в жодному іншому університеті: «Правові системи та правничі інститути в Україні XVI-XVIII ст.», «Історія полювання на відьом у Європі», «Актуальні проблеми японської історії (1868-2000)», «Війни в європейській історії XVI-XIX ст.», «Ментальні мапи європейського простору: погляд ХХ ст.», «Візуальні джерела в роботі історика» та ін. Наші курси – це завжди інтерактивне навчання: рольові ігри, групові проекти, мультимедійні презентації і не тільки. Філософія нашої кафедри – максимально розвинути потенціал кожного студента, а не нашпигувати його знанням, як булочку начинкою. Тому викладачі заохочують студентів до самостійного визначення дослідницьких пріоритетів, допомагають порадами щодо участі в літніх школах і міжнародних програмах, підтримують участь студентів у різного типу конкурсах. І все це допомагає випускати нам фахових успішних істориків, людей з дуже доброю гуманітарною освітою, які легко прокладають собі шлях як в історичній науці, так і в публічній історії і не тільки. Адже гуманітарне знання, вміння добре читати, аналізувати і писати – це основа основ будь-якого суспільства.

Чи складно вчитися на кафедрі історії?

Навчання визначається загальним регламентом університету. Тижневе навантаження студентів становить не більше 24 годин. Восени та навесні студенти мають тиждень самостійної роботи. Протягом цього тижня аудиторні заняття не відбуваються, натомість є можливість попрацювати над написанням письмових робіт та відвідати батьків (у нас навчається багато студентів з різних регіонів України, які цю можливість побути вдома особливо цінують). Окрім того, двотижневі канікули припадають на новорічні та різдвяні свята. Влітку канікули розпочинаються 1 липня і тривають до 31 серпня, коли могилянці збираються на першу урочисту подію академічного року – Посвяту у студенти першачків. Завершальною урочистою подією року є Конвокація, що припадає на 28 червня. Це день не тільки отримання дипломів новоспеченими випускниками, але й день зустрічі випускників різних років. З огляду на такий календар і регламент, навчальний план кафедри розроблено таким чином, щоб вводити студентів в царину історичної науки поступово. На першому році навчання студенти, головно, слухають нормативні курси, а починаючи з другого року можуть уже записуватися на вибіркові курси. Запропоновані до вивчення дисципліни стосуються історії України, Центрально-Східної Європи, Російської імперії, СРСР та історії західної цивілізації від Середньовіччя до сучасності. Ми пропонуємо студентам також великий перелік вибіркових дисциплін, з якого вони можуть обирати ті, що цікавлять їх найбільше. Опанувавши нормативні та вибіркові дисципліни, студенти добре розбиратимуться в історії дипломатії, історії повсякдення, історії ідей, історії воєн та в інших напрямках історичних досліджень. Від студентів очікується відвідування усіх семінарських занять та написання письмової роботи на визначену викладачем тему – це може бути як аналіз фільму, так і написання власного сценарію; написання рецензії чи ж написання листа історичному діячеві; аналіз мап міст світу чи ж аналіз підручників історії; дослідження матеріалів ЗМІ або збирання усних свідчень тощо. Вчитися в нас потрібно постійно, але цей процес неймовірно цікавий.

Як переконати батьків, що історична освіта – це потрібна освіта?

Батьки переживають за вашу долю і ваше майбутнє працевлаштування. Це зрозуміло. Однак, ваші батьки навчалися в інший період і належать до іншого покоління, яке часто вважало, що дипломна корочка – це гарантія успіху. Але ні. Наш час –це час, коли навчатися потрібно постійно, протягом усього життя. Тому особливо важливо отримати не диплом з гарною назвою і модною спеціальністю, а справді якісну університетську освіту, яка дозволить самовдосконалюватися і розвиватися далі. Історична освіта є саме такою. Окрім того,вона дозволяє розібратися в тонкощах різноманітних професій, адже пишемо ми політичну, дипломатичну, економічну, військову історії та історії преси, права, літератури, культури тощо. А пишучи таку історію, ми самі стаємо економістами, правниками, детективами, журналістами, військовими та ін., інакше як би ми могли розповісти про історії попередніх поколінь? А тому історик – він як джазмен, тільки замість різноманітних інструментів та музичних жанрів, в його обоймах – різні професії та спеціалізації.

Чому історична освіта у нас – це те, що потрібно вашим дітям?

Ми також виховуємо дітей, уважно стежимо за новими освітніми тенденціями і аналізуємо ринок праці. Наш досвід переконує нас в тому, що найважливіше, що ми можемо дати вашим дітям – це можливість займатися справою, яка по-справжньому зацікавить. І якщо ваша дитина захоплюється історією, то дозвольте їй отримати хорошу історичну освіту у нас. Довіртеся нам, бо ми працюємо професійно. Стержень нашої кафедри – це визнані професори-історики, а основний викладацький склад – це випускники кафедри та західних університетів, які після здобуття західної освіти повернулися викладати в НаУКМА. Ми знаємо, яким є західний академічний світ і західний порядок денний, тому всі наші зусилля зосереджені на тому, щоб виховати справді конкурентоспроможну молодь. Також не бійтеся відпускати своїх дітей на навчання до Києва. Університет забезпечує місцем у гуртожитку. Приїхавши до нас, ваша дитина опиниться в товаристві добре освічених молодих людей, об’єднаних жагою до знання та прагненням провести в університеті насичені 4 роки навчання. Це конкурентне середовище буде хорошим загартовуванням для вашої дитини перед непростим дорослим життям після випуску, в яке вони підуть з класними друзями-могилянцями.

Чи справді Могилянка вже не та?

Могилянка – завжди та. Вона була, є і буде простором насиченого університетського життя і різноманітних можливостей. Тут можна опановувати щонайменше дві спеціальності водночас – напр., історія як основна, а політологія як додаткова. Тут можна вивчати різні мови і добре навчитися англійської. Вона дає можливість поїхати на стажування в європейські університети, користуючись різними міжнародними програмами. Студенти-історики при цьому мають ще один бонус – разом з викладачами кафедри вони розвивають Центр польських та європейських студій НаУКМА. А це не тільки досвід усіляких заходів, але також дуже предметне стажування для тих, хто пізніше йде працювати в аналітичні центри. Наостанок, ніхто так не відкриває світ, як наша кафедра в нашому університеті.

Scroll to top